Talent scoren via LinkedIn

‘Wees authentiek, persoonlijk en helder’

 

Marcel Molenaar is Country Manager Benelux bij social netwerksite LinkedIn. Op 14 oktober spreekt hij tijdens het NBBU-ledenevent ‘Arbeidsmarkt van morgen’ over de kansen die LinkedIn ondernemers in de uitzendbranche biedt. Voor Flexibel Werkt geeft hij alvast een preview.



 

‘Om het beste talent te vinden via LinkedIn is het belangrijk dat je als intermediair een waardevol netwerk opbouwt. Dat doe je onder andere door zichtbaar te zijn. Deel statusupdates, deel interessante content uit jouw vakgebied en start met het posten van eigen content. Waarschijnlijk heb je in eerste instantie een profiel aangemaakt om zelf gevonden te worden voor een baan: nu is je profiel juist nuttig voor werkzoekenden. Door het gebruiken van de juiste zoekwoorden (‘boolean search strings’) vind je sneller de meest interessante kandidaten. Verdiep je in de vaardigheden die de kandidaat volgens je opdrachtgever moet bezitten. Met dynamische zoekfilters zoals ‘aantal jaar werkervaring’ en ‘functietitel’ beperk je de zoekopdracht tot alleen die profielen die voor jou relevant zijn. Deze zoekopdrachten kun je bewaren zodat je een alert krijgt als er een relevante kandidaat voorbijkomt.”

Bedrijfscultuur belangrijkst

“Uit recent onderzoek blijkt dat kandidaten de bedrijfscultuur en -waarden het allerbelangrijkst vinden bij het overwegen van een nieuwe baan. Maar liefst 71 procent van het talent hecht daar waarde aan. Zorg er dus voor dat je weet wat jouw opdrachtgever uniek maakt, wat de cultuur en waarden zijn en dat dat ergens online uitgedragen wordt. Liefst door medewerkers van het bedrijf zelf.

Daarnaast blijkt uit ons recente Talent Trends-onderzoek dat 38 procent van het talent overstapt omdat ze uitdagender werk willen. 36 procent zoekt meer carrièrekansen en 34 procent stapt over uit ontevredenheid met de huidige bedrijfscultuur. Salaris en functietitel worden veel minder belangrijk gevonden. Schep in een eerste benadering met talent via LinkedIn direct duidelijkheid over waarom je die persoon benadert en waarom hij of zij geschikt is voor de baan. Benoem duidelijk carrièrekansen en doorgroeimogelijkheden. Wees ook eerlijk over het ontstaan van de vacature. Dat zegt veel over de bedrijfscultuur van de werkgever.”

Marcel Molenaar

Marcel Molenaar (1969) werkte onder meer bij IBM Nederland, Lycos International, HotSMS en MailMedia. In 2012 treedt hij in dienst bij LinkedIn Benelux. Als Head of Marketing Solutions is Molenaar verantwoordelijk voor alle advertentieactiviteiten van LinkedIn Benelux. Daarnaast adviseert hij klanten en bureaus over hun contentstrategie en de beschikbare LinkedIn-oplossingen op dit vlak. In 2015 wordt hij aangesteld als Country Manager Benelux waarmee hij alle activiteiten van het LinkedIn-kantoor in Amsterdam overziet.

Niet afschrikken

“Toen je je eigen profiel aanmaakte, deed je dat waarschijnlijk met het idee om zelf gevonden te worden. Je vulde zo goed mogelijk je eigen successen in en verzamelde referenties. Maar let op, jouw profiel mag kandidaten niet afschrikken. Leg niet teveel nadruk op hoeveel mensen je al hebt geplaatst. Blijf authentiek en laat zien dat je het beste voor hebt met sollicitanten en hun carrières. Voeg een professionele foto toe en gebruik geen woorden die je alleen in cv’s tegenkomt. Wees persoonlijk en helder.
Laat je passie zien voor mensen en het verder helpen van hun carrières. Vraag mensen die je succesvol aan een nieuwe baan hebt geholpen en je daar dankbaar voor zijn om een wederdienst, namelijk een aanbeveling.”

Slim linken

“Het heeft weinig zin om lukraak te linken met potentiële kandidaten. Besteed juist tijd en aandacht aan het leren kennen van zoveel mogelijk personeelsmanagers en recruiters en link met hén. Doordat je hun updates, nieuwe connecties en door hen gedeelde artikelen ziet, krijg je inzicht in waar zij mee bezig zijn en wat er binnen hun teams speelt. Omgekeerd zien zij wanneer jij een vacature plaatst en hulp nodig hebt in jouw zoektocht naar die ene superster. Bovendien zien kandidaten het als jij goede relaties hebt met mensen binnen een voor hen relevant bedrijf.

In het verlengde daarvan is het verstandig om het laatste nieuws over jouw werk en bedrijf te delen via statusupdates. Deze zijn zichtbaar voor al je connecties. Plaats tips in relevante LinkedIn groepen over hoe je met succes in je droombaan belandt. Mensen zullen je gaan opmerken.”

Ruim een miljoen groups

“LinkedIn telt inmiddels 433 miljoen leden. Het is een goudmijn als het gaat om het vinden van passief talent. Dat zijn mensen die niet per se actief op zoek zijn naar een baan, maar vaak wel geïnteresseerd zijn als zij benaderd worden. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je het best zoekt op LinkedIn. Met de al eerder genoemde dynamische zoekfilters beperk je de zoekopdracht tot de profielen die echt relevant zijn. Naast de profielen van de leden, vind je meer dan een miljoen ‘groups’ op LinkedIn. Daar zitten ongetwijfeld groepen bij waarin jouw doelgroep kennis deelt. Word lid van deze groepen. Op die manier leer je wat deze professionals belangrijk vinden, wat ze lezen, wat er gebeurt in hun sector en functies en wie van hen echte experts zijn.

LinkedIn is een goudmijn als het gaat om het vinden van passief talent. Dat zijn mensen die niet per se actief op zoek zijn naar een baan, maar vaak wel geïnteresseerd zijn als zij benaderd worden.

Ook kun je in deze groepen vacatures plaatsen. Let er wel op dat je niet je bedrijf en vacatures promoot in belangrijke discussies. Respecteer de richtlijnen van deze communities.” Zorg voor betrokken medewerkers…
“Kandidaten krijgen vaak een eerste indruk van een bedrijf door de profielen van medewerkers te bekijken. Geef zelf het goede voorbeeld door een goed en volledig profiel te creëren (zie hierboven). Aarzel ook niet om anderen uit te leggen hoe ze hun eigen profiel kunnen verbeteren zodat ze een aantrekkelijke informatiebron zijn voor potentiële nieuwe medewerkers. Je kunt daarbij denken aan: aanbevelingen van medewerkers en collega’s die laten zien hoe het is om met hen te werken; uitleg over waarom werken voor dit bedrijf zoveel voldoening geeft inzicht in hoe hun carrièrepad heeft geleid naar hun huidige functie, zéker als er een promotie is geweest bij de huidige werkgever.

… en voor een LinkedIn company page

“Op een company page kun je links naar het bedrijfsblog en Twitteraccount toevoegen. Ook kun je een speciale ‘Werken bij-tab’ aanmaken waar medewerkers en recruiters zichzelf voorstellen en waar je iets kan vertellen over de bedrijfscultuur. Een Company Page is echt maar één klik verwijderd van je eigen profiel en jouw vacatures, dus maak er gebruik van.

Een laatste tip voor nu: LinkedIn houdt op de skills page precies bij over welke nieuwe vaardigheden professionals beschikken. Zoek naar een bepaalde vaardigheid en ontdek het talent dat daarover beschikt, de groepen waarin zij actief zijn en andere skills die vaak gepaard gaan met die vaardigheid.”

Ledenevent Arbeidsmarkt van Morgen
Het innoverende NBBU leden-event ‘Arbeidsmarkt van Morgen’ vindt plaats op vrijdagochtend 14 oktober tussen 09.30 en 13.00 uur in het Congrescentrum Antropia in Driebergen. Laat u inspireren over de vernieuwing van recruitment door onder meer experts uit wetenschap en bedrijfsleven. Klik hier om u aan te melden. Let op: het aantal plaatsen is beperkt dus wees er snel bij!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *